Kurs mod mindre flyvning
Flyvning skal pålægges afgifter, men hvad er formålet egentlig med afgifter, hvor høje skal de være og har afgifter en social slagside?
Der er ingen tvivl om at luftfarten skal pålægges afgifter. Spørgsmålet er hvad formålet med afgifterne er og hvor store afgifterne skal være? Det er også et spørgsmål om afgifterne skal have en særlig social klausul, der kan give plads til større retfærdighed i flyvemønstret.
1) Hvorfor?
Skal flyafgifter have til formål at skaffe penge til udvikling af alternative nul-emissions flybrændstoffer? Eller til støtte for alternative transportformer som tog? Eller skal afgiften simpelthen bare holde de rejsende væk fra flyene? Eller i hvilken kombination?
2) Hvor meget?
Klimarådet foreslår at lave en universel CO2-skat på 1.500 kr. (ca. 200 USD) per udledt ton CO2e. Det svenske Trafikverket mener at flyvningens skadevirkninger koster samfundet 700 USD per ton CO2.
Hvis Klimarådets CO2-skat er fuldt indfaset vil det betyde at flybilletter bliver knap tre gange så dyre som nu. Og Trafikverket ser muligheder for langt højere priser for flyvning. Hvor højt skal vi op og hvilken model vil vi vælge?
3) Socialt?
De, der flyver mest i dag er de mest velhavende i Danmark og i verden. Men billige flypriser har også tilladt mindre bemidlede at rejse langt og/eller hyppigere. Skal flyafgifter tage højde for en særlig social retfærdighed i rejsemønstret? Eller er social retfærdighed noget som andre samfundsmæssige initiativer skal tage højde for?
Deltagere:
Ordstyrer og moderator: Poul Kattler, Bevar Jordforbindelsen.
Oplæg (og i panelet): Jeppe Juul, seniorrådgiver, Rådet for Grøn Omstilling.
Peter Birch Sørensen, professor, KU.
Signe Munk, klimaordfører, SF.
Klimateltet 2020 er arrangeret af Klimabevægelsen i Danmark. Se flere klip og læs mere på om klimateltet på https://klimatelt.dk/2020